Ubbes sammanfattning

Du, Ubbe, har en del mycket oroväckande vanor som jag nu hoppas att det blir ändring på. Du skrev i brevet till mig att du verkligen ville ha en förändring, och det är en bra början! Nu när jag gett tips för hur du ska genomföra ändringarna till ett gladare och sundare liv är det dags för dig att ta tag i det. Med en vilja av stål och mycket motivation är jag säker på att du kan klara det, även om det är en riktig utmaning.

Vi lägger dina gamla hälsoskadliga vanor bakom oss för att välkomna ditt nya liv som en hälsosam och glad man. Dessa saker borde du göra som en början på dina nya vanor:

  • Knäövningarna
  • På något sätt umgås med arbetskamrater, familj eller vänner. Kom ihåg vad jag skrev i inlägget övervikt om att ringa dina vänner.
  • Äta hälsosam och varierad kost. Middagarna du ska laga utifrån tallriksmodellen och recepten jag angivit ska du ta med till jobbet i en lunchlåda. På det sättet sparar du både pengar och tid.
  • Motionera enligt anvisningarna och få in träningen som en del av vardagen;

o   Gå och handla mat och posta brev till familjen

o   Undvik hissar och rulltrappor och prioritera att gå

o   Om du ska åka långt, parkera en bit (ca 1-2 km) eller hoppa av några stationer tidigare och gå den sista biten

o   Ta raster på jobbet då du går på promenader med en arbetskamrat

o   Var mer aktiv i huset, städa, vattna blommor och laga mer komplicerad mat. Gör det mer fräscht så att du längtar att komma hem. Hemmet ska vara en fristad där du slappnar av.

o   Om känner dig redo kan du skaffa husdjur, möjligtvis hund. Den innebär en massa ansvar, du kommer vara tvungen att gå hem på raster och promenera vilket både du och hunden kommer ha nytta av och tycka är kul.

  •            Hitta en hobby som du uppskattar. Kanske kan du anmäla dig till en serie matlagningskurser eller fotokurser där du har möjlighet att umgås bland folk?
  •            Eventuellt resa och upptäcka nya kulturer, miljöer och nya männsiskor.

 

 Hör av dig om du behöver inspiration eller stöd. Jag önskar dig all lycka!

/Moa


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0